- 2 juli 2011

Skulle berätta en sak. Jag vet inte om jag skrivit detta förr men det tror jag. I alla fall, när vi skulle flytta från första lägenheten här så hittade vi en tvåa i The rocks, alltså väldigt nära min skola. Den var väldigt billig så jag mailade i alla fall ägaren och hörde vad han sa. Tillbaka fick jag ett väldigt professionellt mail där han berättade att han hade varit tvungen att åka till Italien och jobba och att han därför hyrde ut lägenheten billigt. Han sa att han ville ha en person som var ordningsam och pengarna spelade mindre roll. 

Det var alltså en lägenhet med ett sovrum, ett badrum, ett vardagsrum och ett kök med diskmaskin och tvättmaskin precis vid Sydney harbour. En drömlägenhet kan man säga. Problemet var att han redan var i Italien och var tvungen att skicka nyckeln så vi fick inspektera lägenheten. För detta skulle vi ha en "mellanhand" som han skickade nyckeln till och vi skickade bonden (fyra väckors hyra) och de första veckornas hyra och han skickade nyckeln och kontraktet. Så skulle vi hämta ut nyckeln och inspektera lägenheten, ville vi ha den skulle vi skriva på kontraktet och "mellanhanden" skickade pengarna till honom. Ville vi inte ha den skulle vi skicka tillbaka nyckeln och sedan skulle vi få tillbaka pengarna. 

Sånt är väldigt vanligt men vi hade våra funderingar. För det första handlade det om sjukt mycket pengar, 2000 dollar (13.500 svenska kronor), för det andra verkade det väldigt konstigt att han hade bott här i fyra år men hade ingen kompis som han kunde ge nyckeln till tills han hittat en hyresgäst och för det tredje verkade hemsidan till "mellanhanden" väldigt B och oseriös. Det gick inte heller att hitta nåt om det företaget nån annanstan än på den hemsidan. Dock verkade mannen otroligt seriös och övertygande men tillslut bestämde vi oss för att inte ta den utan istället leta vidare.

Och nu när man går in på hemsidan för det "företaget" så finns den inte längre. Så tänk vilken jädra tur att vi inte gjorde det! 13500 spänn liksom. Hoppas bara att han inte hann lura någon annan stackare.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0