- Måndag/Tisdag

Jag sitter på badrumsgolvet med laptopen och skriver med Lukas på msn. Inte klokt, klockan är snart 01.00 och jag har suttit här i ungefär 3 timmar. Snart tar batteriet slut och min bakdel har somnat. Tur att jag börjar 12.30 i morgon.
Jag sitter här inne för att inte väcka syster som ligger och sover där ute.

Vi snackade lite om husdjur här om timmen. Kom att tänka på vår vita långhåriga katt Bertil som vi hade när jag var runt 7 år och bodde i Ås. Han var mysig, som ett litet gosedjur. Lukas hade sköldpaddor. Jag har alldrig sett en sköldpadda IRL i hela mitt liv. Det måste jag skriva upp på "att göra innan jag dör"-listan. Kanske inte världens grej, men ändå.
Sen började jag tänka på mina två vattensalamandrar som jag fick av Linda när jag gick i sexan eller sjuan och då knöt det sig i magen. Jag hade då en sån där hög säng med skrivbord under som salamandrarna stog på. Varje natt drömde jag att de tog sig ut (de var ju så små, cirka 7 cm kanske?) och klättrade upp i min säng och krälade runt i mitt ansikte. Det enda jag tänkte på innan jag somnade var deras svarta slämmiga kropp och magen var så där äckligt fläckig. När jag skulle tvätta akvariumet kissade jag på mig. Jag vågade inte lyfta upp dem för att föra över dem till en annan skål under rengöringen så jag skopade upp dom i en mindre skål och sen över till den andra. Ja, ett himla tjorv men usch. Tillslut lämnade jag tillbaka de små liven, fattar inte hur jag ens kunde tänka mig att ha dem.

Jag är rädd för allt som ser äckligt ut. Ser jag ett blad som krullat sig lite konstigt och har äckligt mönster så springer jag och gömmer mig. Jag är till och med rädd för min mage nu när den börjar flagna efter brännan, det bränns i ögonen när jag tittar ner och är helt fläckig. Och spindlar. Jag är skiträdd för spindlar. Och ödlor, ormar, skalbaggar, maskar, larver, nyckelpigor, fjärilar. Allt som ser äckligt ut. Får inte glömma flugor, de lever till och med på hästbajs. Men de är liksom små små djur, de är rädda för oss. Men mönstrena, benen, jag spyr lite inombords bara av att skriva detta. Ser jag en spindel på mitt rum kan jag inte vara där förens den är död.

Känns som att ordet äckligt finns i fler upplagor i detta inlägg än biblar i världen.
Lukas gick och la sig, jag borde också gör det. Om jag kan ta mig ur denna ställningen. Har liksom fastnat här på badrumsmattan. Nu är klockan över 01.00. Hujeda mig.

Just ja! Jag och Linnea såg Mamma Mia idag :D Sjukt bra.

Kommentarer
Postat av: F r i d a S u n d b e r g

Bara så att du veeeet, så är sköldpaddor riktigt söta i verkligheten. Och stora. Och läskiga. Och hihi roliga. Och långsamma.



Vad gör du lillan?

2008-09-09 @ 11:21:55
URL: http://bubbennilsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0